Aan boord gelden strakke regels. “twee kapiteins op 1 schip” of “de beste stuurman staan aan wal” komen rechtstreeks uit onze maritieme historie.
Niet onterecht natuurlijk. Het varen met een zeilboot is te vergelijken met het runnen van een bedrijf. De zwakste schakel is leidend. Bureaucratie komt de snelheid van het schip niet ten goede.
Dit programma is met name geschikt voor afdelingen die gewend zijn om bestaande werksituaties in stand te houden. Bedrijfsblind? Een frisse externe kijk op het geheel brengt uitkomst.
Wat is urgent en wat is belangrijk?
Urgent | Niet Urgent | |
Belangrijk | I | II |
Spoed Crisis/problemen Deadlines |
Opbouw en onderhoud relaties Planning Administratie |
|
Minder belangrijk |
III | IV |
Algemene mail Sommige vergaderingen Telefoontjes |
Voortdurend checken van mail Social talk Uitstelgedrag (koffie/roken) |
De coach zal het gehele zeilproces de taken benadrukken en de vergelijking trekken met de huidige werksituatie. De kunst is om de zaken in het tweede kwadrant te laten plaatsvinden. Daar ligt de basis, leg alle lijnen klaar voor gebruik, stippel de route uit, zorg voor de juiste zeilkeuze, bereid iedereen tijdig voor op zijn taak, noteer de weersverwachting. Hiermee voorkom je dat je in het eerste kwadrant terecht komt. Het derde en het vierde kwadrant wordt kritisch bekeken: wat kun je delegeren, of wat kun je wellicht schrappen.
Door de posities dusdanig te verdelen, waarbij we de mensen zoveel mogelijk op elkaars stoel laten plaatsnemen, creƫren we een situatie die voor iedereen herkenbaar is, maar dan vanuit een ander gezichtspunt.